In Het Midden Van Alles

Direct nadat BLØF het 20-jarig jubileum afsloot met een grote show in de Amsterdamse Ziggo Dome, wisten de bandleden het zeker: dit moeten we nog eens doen. Maar wel met nieuw materiaal. Ziggo 2012 was een terugblik op 20 jaar BLØF, Ziggo 2014 is het keerpunt in het midden van alles, op naar de volgende 20. Peter Slager: “We willen laten zien dat we, na al dat terugkijken, nu vooral op de toekomst gericht zijn.”

Dus gingen de mannen van BLØF doen wat ze het liefste doen: nieuwe liedjes maken. En voor het eerst sinds lange tijd gebeurde dat weer samen met een producer: JB Meijers. “Na Alles Blijft Anders (2011) zaten wij als producers van onze eigen platen aan ons plafond. De grens van onze kennis en creativiteit was bereikt en we hadden behoefte aan een nieuwe, frisse blik, van iemand die zowel creatief als technisch van wanten weet.”

De keus viel op JB Meijers, vertelt Peter. “We waren allemaal aangenaam verrast door de sound van het album See You On The Ice, van Carice van Houten, een productie van JB Meijers. We complimenteerden JB met zijn werk, en daaruit ontstond het contact.” JB Meijers heeft een lange staat van dienst, als muzikant en producer. Bovendien is hij ook Zeeuw, ooit begonnen als gitarist bij Charming Children en via Supersub, Shine en Eboman terechtgekomen bij De Dijk. “Zijn inbreng, zowel als coach, muzikant en als technicus, heeft ons een nieuw leven gegeven. JB heeft in de studio een bijzonder gedreven, positieve vibe, die ook in de plaat is gesijpeld.”

In Het Midden Van Alles is volgens Peter urgenter dan ooit. “We hebben zelf het gevoel dat we onze beste plaat nog moeten maken, al zijn we nu misschien wel heel dichtbij. Het is nog steeds zo ontzettend leuk. Ik heb voor mijzelf ontdekt dat ik liever dan wat ook een plaat met BLØF maak. En dat is een prettige constatering, na 22 jaar in hetzelfde bandje. We staan nog steeds in het midden van de dingen, luisteren naar muziek van nu en waar passend, integreren we dat in wat we doen.”

In deze tijd van Spotify en i-Tunes, waarin de muziekliefhebber geen compleet album meer hoeft te kopen, gelooft BLØF nog steeds in de samenhang van een plaat. “Voor ons is een plaat als een fotoalbum, een beeld van een periode in ons leven, van wie we zijn en wat we willen doen. Het is een vorm die vertrouwd en comfortabel voelt. Maar het één sluit het ander niet uit. Je kunt altijd losse nummers uitbrengen, zoals wij hebben gedaan met Mannenharten en Zo Stil. En juist omdat mensen een album in stukjes kunnen kappen, worden wij als band gedwongen om een album te laten bestaan uit een x aantal ijzersterke songs, elk met een eigen zeggingskracht.”

De sound van In Het Midden Van Alles is dieper en gelaagder dan wat we tot nu toe van BLØF gewend zijn. “Als je de plaat via de koptelefoon luistert, gaat er een wereld voor je open: er zit van alles in.” Dat is mede de verdienste van Ken Stringfellow (Big Star, The Posies, REM). “Ken is een vriend van JB, die op de plaat van Carice dezelfde functie had als op ons album: gekke soundjes, geluidjes, extra smaak toevoegen aan de liedjes. Het is net als met koken. Het kan alleen met peper en zout, maar door meer kruiden en meer technieken toe te voegen, krijgt je een lekkerder eindresultaat.”

In Het Midden Van Alles is grotendeels opgenomen in Frankrijk, in de Vega Studio in Carpentras, die bekendstaat om de bijzondere mengtafel: een EMI-tafel uit de jaren zestig, die nog in Abbey Road heeft gestaan. Na jaren stof vergaren in een garage is de tafel door de Franse studio-eigenaar in oude luister hersteld. “Hiermee hebben we het beste van twee werelden op de plaat gekregen: oude vintage geluiden, gecombineerd met alles wat de hedendaagse software te bieden heeft.”

Vervolgens werd de plaat afgemaakt in de vertrouwde omgeving van de Brusselse ICP. “Dat was een mooie combinatie: opnemen op een volstrekt nieuwe plek, met andere mensen onder andere omstandigheden en dan weer terug op het oude nest (Boven, Watermakers, Umoja, Alles Blijft Anders) met onze vertrouwde technicus Michel Dierickx.”

Als eerste single is gekozen voor Spijt Heb Je Morgen Maar: een bijzonder puntig liedje, met minder dan 3 minuten de kortste single die BLØF ooit heeft gemaakt. “Het nummer gaat over genotzucht. Niet altijd maar wikken en wegen, omdat je dan soms toffe dingen aan je voorbij laat gaan. Inhoudelijk is het misschien niet des BLØFs, maar dat is wellicht het inzicht dat ouder worden ook met zich meebrengt. Soms moet je dingen gewoon doen. Spijt heb je morgen maar. Een heel fris lied, om onze zoveelste jeugd mee te vieren.”

De titelsong In Het Midden Van Alles gaat over de moderne worsteling van mensen die zich willen onderscheiden en individueel zijn, onder meer door het posten op de verschillende social media, terwijl die enorme zee aan berichten het juist bijna onmogelijk maakt om op te vallen. “Het is een liedje over het aan de kant schuiven van angst, erin duiken. Ook wij als band willen ons onderscheiden en aan de andere kant meegaan in snelheid van de moderne media: je wilt bijblijven, maar toch anders zijn.”

Open Je Ogen speelde BLØF al tijdens laatste theatertour en op Concert At Sea. “Het was in principe af, maar naar onze smaak was het te veel gospel. Juist in dat liedje hoor je wat een producer dan toevoegt. Het is meer BLØF geworden..” Open Je Ogen gaat over de wens om opgemerkt te worden, vooral door ‘die ene’. “Want net als onze eerdere platen gaat het over liefde, dood en menselijk tekort, maar meer dan ooit ook over hoop en vertrouwen.”

In Het Midden Van Alles is een plaat van een band die volop in beweging is, bezig met maken van de perfecte plaat. “Die zoektocht gaat onverminderd verder.”

Download biografie